Monday, May 11, 2015

Dia beruntung,Aku bertuah

Memandang sekeliling,hati tak kan pernah rasa puas. Umpama berpuasa bulan ramadhan yang dikelilingi makanan. Semua ingin dirasa,dimakan,ditelan.

Mengenali rakan baru,aku rasa cukup bertuah dilahirkan seaadanya begini. Dan aku rasakan,dia cukup beruntung dilahirkan seaadanya begitu. :)

Aku suka dengar dia bercerita. Keluh kesah tentang overprotective parents. Sayangnya parents dia pada anak manjanya,nak naik bas ke tempat kerja pon sanggup ditemankan. Lebih dari itu,ibu dengan ayah dia bukanlah orang biasa-biasa yang tak punya kerjaya. Dua-dua mereka orang yang aku sifatkan berjaya. Beruntungnya dia!

Lain pula dengan aku,bukan lah parents aku tak kasih,sayangkan aku. Tapi mereka lebih suka didik aku untuk lebih berdikari. Sedari usia aku kecil lagi aku dah diajar untuk naik bas sendiri. First time travel tanpa parents,abah aku 'pos' aku dengan abang aku ke kampung. Dari kuala krai ke gua musang. Abah pesan awal-awal pada driver,sampai kesedar renok baru,jangan lupa berhenti. Anak kecik lagi ni. Takut terlajak pula nanti. Itu pengalaman pertama naik bas sendiri. Hasilnya,kini aku mampu hidup berdikari. Bahkan memang dari kecil lagi aku suka untuk berdikari. Bertuahnya aku.!

Rakan aku ni,cukup happy dapat lintas jalan sendiri. Dapat aku bayangkan bagaimana overprotectivenya parents dia. Even masa naik bas pon,mummy dia mesej tanya berdiri ke dapat duduk. Melihat bagaimana dia dilayan,ditatang,aku rasa aku cukup bertuah. Diberi kebebasan. Tapi aku cukup yakin,dia juga beruntung. Diberi kasih sayang.

Aku dan dia,definisi bahagia kami berbeza. Dia mungkin tak bahagia dengan 'tuah' aku dan begitu sebaliknya.

Bahagia,bukan beerti memiliki semua yang kita cintai tetapi bermaksud mencintai semua yang kita miliki.

Dengan menjadikan kebahagiaan orang lain sebagai benchmark untuk kita capai kebahagiaan,samalah seperti kita mengharapkan UMNO melupakan melayu,atau PAS melupakan hudud. =D
(susah sekali nak tercapai)

Realitinya begitu lah.

Aku dan dia,kami berbeza. Dia beruntung dan aku bertuah.

3:32 PM
11/5/2015
CS Office Tower

No comments:

Post a Comment