Monday, October 25, 2010

ANTARA LAGENDA BUDAK SETAN,ASMARA DAN ........

korang tentu dah tengok crita lagenda budak setan tu kan..?best x crita tu..?kompom r best..farid kamil ngan lisa surihani tuu...




pastu plak skrang ni,tngh hot(?) kt tv3 crita asmara...gandingan mantap dua pelakon yang aku xkenal...huhuhu...



korang rse la kan,dalam realiti wujud x elemen2 cintan cintun dalam 2 crita tu?

bagi aku,crita lagenda budak setan tu mgkn xlogik...punya la si kasyah tu brubah dari setan trus jd dewa sebabkan cinta(?)nya kpd si ayu...hahaha...cintakah itu..?bagi aku itu xlebih setakat nafsu je...pastu sggp plak tggu bertaun-taun menagih 'cinta' ayu..?hahahah...agak2 kan,bf korang ada x yg mcm ni?


Asmara....aku xpernah tngk lagi crita ni..just tngk iklan je...crita psl mamat tu jadi pak sanggup...yg pasal jd pak sanggup ni aku rase dlm realiti ni agak logik r...why?sebab laki ngan pompuan xleh kawal nafsu serakah...simple kan...tambah2 plak,pompuan 2 pompuan wakaf...xtaw anak sapa yg dikandung..nk tk nk,salah sorang yg berkemungkinan membuntingkan pompuan 2,kna la jd pak sanggup...

well...kenapa aku bercrita pasal bnda mengarut ni..?

sebenarnya aku nk relate ngan realiti kt dewan mata aku ni...kisah sedih(?) yg bertujuan utk mmberi pedoman..bkn utk mengaibkan...

aku ada seorang sahabat..dia ni boleh tahan r..rajin,alim,pendiam....kire boleh jd jejaka pilihan gak r...dah tu blajar plak di sekolah agama...suara dia,ya Allah,klu jd imam,bilal memang mengkhusyukkan makmum r...
tapi baru2 ni,aku dapat brita sahabat aku ni terpaksa bernikah ngan sorang minah wakaf...kesian..pompuan tu bunting..anak sapa,xtaw r..tp di sebabkn sikap btgggjwb sahabat aku ni,dia sggp jd pak sanggup....kesian...sedih x..?

so,apa kaitannya ngan crita lagenda budak setan dan asmara...yg asmara 2,tntu korang da nmpk kan..tp apa kena mengena ngan crita lisa surihani ni plak....?well,klu korang bleh nmpk,dalam filem,bdk setan jd dewa...tp realitinya dewa yg jd bdk setan...

orang yg ada ilmu,tp bleh jgk terjebat ngan nafsu serakah....(sedap je kutuk org..)
sebenarnya,semakin dekat kte dngn Allah,semakin kuat bisikan dan godaan syaitan...
yang dah kompom jht,syaitan dah xkacau sngt dah..setan usha ckt2 je..tkt dpt hidayah..

well,korang tngk jari korang tu....
ibaratkan jari telunjuk tu ilmu yg korang timba..
jari hantu tu plak korang ibaratkan sebagai nafsu...
so..?so,walau sebanyak mana,setinggi mna ilmu yang korang ada,korang kne r ingt,nafsu akan sentiasa melebihi korang...

moral of the storie..jngn bongkak ngan ilmu yg ada...jngn ikutkan sngt nafsu serakah korang...jngn pernah korang usha minah wakaf,takut kna jd pak snggup...well,xde sape bleh predict masa depan.kte xtaw apa mgkn berlaku..seterusnya,jngn dihina org yg pernah melakukan kesilapan...(mcm la korang xpenah buat clap,nk hina2 org..)..dan last skali,crita melayu xde r teruk sngt....


p/s:setiap org ptt diberi peluang utk perbaiki diri,bertaubat dan mjadi lebih baik...bagi aku,orang yg berusaha memperbaiki diri dr kekhilafan lampau lebih mulia dari org yg hanya taw mengutuk,mcaci maki tanpa mbuka peluang utk mereka berubah...




No comments:

Post a Comment