Monday, October 25, 2010

'Sandwich kosong' untuk pelajar, sardin lesap

Kanak-kanak sekolah yang dijanjikan roti sandwich sardin tetapi hanya dibekalkan dua keping roti dengan marjerin.

Perkara itu didedahkan dalam laporan Ketua Auditor Negara 2009 yang mendapati Rancangan Makanan Tambahan oleh kerajaan tidak menepati apa yang serpatutnya seperti yang berlaku di SK Jeroco di Lahad Datu.

Selain sardin,sandwich yang dijanjikan itu sepatutnya juga mempunyai timun, tomato dan salad, tetapi kanak-kanak itu cuma dibekalkan dengan marjerin.

Selain SK Jeroco, pembekal makanan di lima sekolah rendah yang lainj sekitar Malaysia juga didapati membekalkan kualiti makanan yang jauh lebih rendah daripada menu yang dicadangkan mengikut Rancangan Makanan Tambahan di sekolah-sekolah.

"Selepas maklum-balas daripada pakar pemakanan daripada jabatan pemakanan, Kementerian Kesihatan, kami dapati makanan daripada menu yang dibekalkan boleh menyebabkan pemakanan yang tak seimbang dan akan membantutkan perkembangan fizikal dan mental kanak-kanak,” petik laporan Ketua Audit Negara itu.---malaysiakini



kah kah kah..nostalgik gler time aku bace laporan tu...teringat time kt asrama dl...

aku xnk komen lbh2 psl makanan time tu..sbb korang(yg pernah tggl kt asrama) pon taw kan macam mana dia punya rasa..well,xbaik kutuk2 makanan..rezeki tu..klu sdp,mkn..xsedap,diam..!

ni crita time menu btukar..menu sblh pagi..ada ke patut diorang(phk dwn mkn) bagi kita orang(student) mkn cococrunch..kah kah kah..dah tu beli yg timbang punya..tambah plak ngan susu segar(?)...kah kah kah..maw xmengamuk kita orang..lps tu,punya la meeting..nk mntk tukar menu...diorang ckp,xbleh tkr..kementerian dah tetapkan...well,skrang ni sapa yg nk makan..?kementerian ke kita orang...?of course la kita orang kan..

so last2 skali dpt gak tkr menu tu..klu xsilap gnti ngan nasi lemak...kononnye nasi lemak..tp aku rase nasi standard je..tmbh ikan bilis 2 3 ekor,telur rebus setepek...hahaha...

menu ganti
moral of the storie..siapa yg berkuasa..?student atau kementerian..?--klu lbh
mendalam lagi,siapa yg berkuasa..?rakyat atau pemerintah..?pikir2 kan lah....
cococrunch yg kitaorang hancurkan..

1 comment:

  1. Haha biasa pak munawer x name nye kerajaan Malaysia, 1 Malaysia haha

    ReplyDelete